Week van de Fairtrade legt nadruk op match tussen fairtrade, bio en lokaal

Mon, 05/10/2020

Van 7 tot 17 oktober 2020 is het de Week van de Fair Trade. De slogan waarmee Fairtrade Belgium deze campagne dit jaar in het licht zet is: "Fairtrade, bio en lokaal: een lekkere match".

Wat bepaalt of voeding duurzaam is? Hoe kan ik kiezen tussen biologisch, lokaal of fair trade? Wat garanderen al die labels mij? Dat zijn enkele van de vragen waarop Fairtrade Belgium een antwoord wil geven vanaf 7 oktober. De boodschap is: Kiezen is niet altijd verliezen, want fairtradeproducten zijn bij voorkeur ook biologisch geteeld. Biologische producten van hier zijn liefst ook eerlijk betaald. Het ene sluit het andere niet uit.

Om als consument zo veel mogelijk impact te hebben op je omgeving en de wereld, doe je er goed aan een lokale bioboer te steunen. Wanneer lokale landbouw geen optie is, denk dan aan fair trade. Fairtrade Belgium moedigt producenten aan om te kiezen voor een biologische productie. Zo ligt de Fairtrade-minimumprijs hoger als de producent ook biologisch gecertificeerd is. Hierdoor heeft meer dan de helft van de fairtradekatoen, -bananen en -koffieproducenten beide certificaten. In ons land is 70% procent van alle fairtradeproducten ook bio.

Meer dan 1 op de 4 bananen die in België verkocht worden, is Fairtrade gecertificeerd. Maar liefst 72% van alle Belgische fairtradebananen zijn ook bio.
Bij Fairtradekoffie gaat gemiddeld 26,5% van de prijs naar de producenten. Voor niet-Fairtrade koffie is dat maar 5,5%. Maar liefst 43% van de Belgische Fairtradekoffie is ook biologisch gecertificeerd.

Gemiddeld verdienen cacaoproducenten maar 6% van de eindwaarde van een chocoladereep. In België bedraagt het marktaandeel van Fairtradecacao 6,5%.
65% van de Fairtrade-katoenbedrijven zijn ook bio. Het duurt 3 jaar om katoenbedrijven om te schakelen naar bio, zo lang duurt het vooraleer de grond weer volledig vrij is van chemicaliën.

Meer informatie over de campagne van Fairtrade Belgium vind je op hun website.