VLAM start nieuwe biocampagne

1 juillet 2020

VLAM trapt een nieuwe campagne af voor bio. Dankzij Europese subsidies kan de spil van de communicatie over bio, de website allesoverbio.be, verrijkt worden met een impactvolle tv- en onlinevideocampagne.

Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) lanceert volgende week een gloednieuwe campagne voor bioproducten. Die wordt voor 30% gefinancierd met sectorbijdragen, de overige 70% komt van Europa. De campagne zal drie jaar lopen.

De nieuwe campagne haakt in op de basis die de voorbije jaren is gelegd. VLAM wil meer consumenten vaker voor bio doen kiezen door hen te informeren over de vijf troeven van bio: lekker puur, gezond genieten, goed voor het milieu, vriendelijk voor dieren en 100% toekomst. De focus ligt op bioproducten van eigen bodem.  Er wordt gewerkt via 3 kanalen: tv, de website allesoverbio.be en biospeciaalzaken.

Op 6 juli zal er een nagelnieuwe tv-spot te zien zijn op de Vlaamse zenders.  In de spot vertelt een bioproduct over zijn levensweg en over de zorg waarmee alles gebeurt op een biobedrijf. Er zijn vier versies, die elk de specificiteit van elk seizoen tonen. De beelden werden opgenomen in verschillende Vlaamse biobedrijven en ze illustreren de samenvattende zin van de spot ‘de mooiste producten vertellen het schoonste verhaal’. De spot besluit met de signatuur ‘Kies wat vaker bio met een biografie uit Europa.’

De spot zal in een eerste reclamegolf worden uitgezonden van 6 juli tot 2 augustus. Een tweede campagnegolf van vier weken is voorzien in september. Van de 30-secondenspot worden ook kortere versies gemaakt, die (later) worden ingezet, hetzij op tv hetzij online. In 2021 en 2022 zullen er 3 campagnegolven zijn. Je kan de spot hier al bekijken. 

VERKOOPPUNTEN
Het is belangrijk dat een campagne ook in de biospeciaalzaken zichtbaar is. Daar wordt immers de aankoopbeslissing genomen en worden de eerdere contactmomenten met de campagne herinnerd. VLAM voorziet twee maal per jaar een affiche met de campagneboodschap voor de speciaalzaken. Klassieke supermarkten kunnen ook inhaken op de campagne en het promotiemateriaal downloaden op het platform versondernemer.be.

Tot slot zal de campagne ook leven op de website Alles over bio, waar VLAM nu al verschillende portretten brengt van bio-ondernemers.