De Bio-Hoeve

Wie?
Marc Naets, Jaan Naets en Lea Anthonissen
Wat?
Groentepakketten
Waar?
Voortkapel
Aantal hectare?
11
Bio sinds?
1995

Hoewel Marc zijn loopbaan begon als onderhoudstechnicus, trok het boerenleven hem en zijn vrouw Lea erg aan. “We stammen allebei af van boeren. Toen we een huis zochten, was er maar één echte voorwaarde: er moest genoeg grond aan zijn. We vonden een boerderij met 2 hectare. Daarop zijn we kleinschalig beginnen tuinieren.”

Tuinieren deden ze niet voor zichzelf: ze dachten meteen aan verkoop. Ook de keuze voor bio werd meteen gemaakt. Marc: “Die keuze was erg vanzelfsprekend voor ons. Lea trok naar regionale marktjes en we leverden aan de veiling Brava, die toen net een afdeling bio had opgestart.”

GROEIEN VIA MOND-TOT-MONDRECLAME
Intussen telen ze op 11 hectare: 4 hectare groenten op kleine schaal, de rest dient voor akkerbouwmatige gewassen als pompoenen en grasklaver. De meeste afzet gaat naar eigen groentepakketten. “We kregen op een bepaald moment van een klant de vraag of we ook aan huis leverden. Wij zijn daarop ingegaan en via mond-tot-mondreclame groeide dat stelselmatig. We hebben ons pakkettensysteem helemaal zelf uitgedokterd, want we waren de eerste in deze regio die zo werkten.” Intussen leveren ze elke dinsdag op zo’n 40 à 50 verdeelpunten, en dat in een erg ruime regio, die zelfs tot in Antwerpen loopt.

Intussen werd Marc ook voltijds boer. Dat was met vallen en opstaan. “Er waren weinig bioboeren in de buurt waar ik te rade kon gaan, en ik had geen ervaring in de groenteteelt. Maar ik leerde snel bij. Als boerenzoon wist ik dat je je hoofd niet moet laten hangen bij de minste tegenslag. Boeren doe je niet alleen op idealisme, het is ook gewoon hard werken en blijven doorgaan.”

Een van de dingen die Marc geleerd heeft, is dat hij niet zo nodig alles zelf moet telen. “In het begin denk je dat dat zo hoort, maar dat hou je toch niet vol. Dan ben je alleen nog maar jezelf aan het achterna hollen. Intussen zijn er een aantal teelten zoals wortelen en tomaten die we gewoon aankopen bij collega’s.”

"Onze klanten zijn de grootste idealisten."

Sinds dit jaar neemt jongste zoon Jaan het pakkettensysteem voor zijn rekening: “Klanten hoeven bij ons geen abonnement te nemen. Ze plaatsen een bestelling via hun verdeelpunt en kunnen daarbij kiezen uit verschillende formules. We hebben bijvoorbeeld ook fruitpakketten. Ze bepalen zelf wanneer ze welke pakketten wensen te bestellen. We willen onze klanten aan ons binden door onze kwaliteit en ons verhaal, niet omdat ze vasthangen aan een abonnement. De bedoeling is dat klanten in de toekomst hun bestellingen zelf kunnen beheren via de website.”

PIONIERS
Marc voegt daar aan toe: “Ik heb intussen geleerd om het aantal pakketten in te schatten. De zomer is bijvoorbeeld de meest rustige periode. Daar stem ik dus mijn teeltplan op af. Ik zet liever wat te weinig. Bijkopen kan altijd, kleine overschotten raak je veel moeilijker kwijt. Met alle jaren ervaring kunnen we dit nu wel steeds beter inschatten.”

De laatste jaren zijn Marc en Lea gaan beseffen dat ze zich best mogen beschouwen als pioniers. Daar voelen ze zich trots op. Maar ook op hun klanten zijn ze fier: “Dat zijn eigenlijk de echte idealisten. De lijfspreuk van onze boerderij is niet voor niets ‘voor mensen die (w)eten wat goed is’.”

Meer weten?
www.debio-hoeve.com