Green Valley

Wie?
Luc Hollands
Wat?
Melkvee
Waar?
Teuven
Aantal hectare?
80 ha
Bio sinds?
2011

Bioboer Luc Hollands is met zijn 100 koeien niet alleen melkveehouder, hij is ook boerenactivist. Dat engagement stamt uit zijn jeugd: “Mijn vader nam een klein gemengd bedrijf over van zijn schoonvader. Hij wilde de varkenshouderij uitbreiden en stoppen met melkvee, maar toen stortte de varkensmarkt in en werd hij verplicht om ze allebei te doen. Jaren heeft hij gewerkt van half 3 ’s ochtends tot 8 uur ’s avonds.”

Lucs vader wilde niet dat zijn zoon het bedrijf zou overnemen, maar Luc wilde toch graag verder gaan met de koeien. “Dat liep goed tot in 2009. Toen beslisten ze om het melkquotum af te schaffen. Ik zag het doemscenario van mijn vader weer voor me en besliste om me hiertegen te verzetten. Ik nam actief deel aan de boerenprotesten, met de tractor van Voeren naar Brussel.”

Het contact met anderen leidde tot interessante inzichten. “Ik zag hoe andere boeren kozen voor megastallen, wat ik niet wilde. Ik had daarnaast contact met boeren uit Zuid-Amerika, die me zeiden dat de sojateelt voor hen een ramp was. Boeren werden door multinationals vermoord omdat ze hun grond niet wilden afstaan. Dat ik zelf soja gebruikte, kon ik niet verzoenen met de strijd die ik in Brussel voerde. In 2011 besliste ik dus om te schakelen naar bio.”

WEDDEN OP VERSCHILLENDE PAARDEN
Lucs koeien aten al voornamelijk gras, en de maïs en soja werden vervangen door een mengsel van granen en erwten of veldbonen. “Dat ging tot nog toe prima, behalve dit jaar. Door de extreme droogte in onze regio hebben we biovoer bij moeten kopen. Het klimaat zal sowieso nog voor uitdagingen zorgen. We proberen ons er nu al tegen te wapenen: we kiezen voor grassoorten die beter tegen de droogte kunnen, planten fruitbomen, … in onzekere tijden moet je als boer op verschillende paarden wedden. In slechte jaren kan de opbrengst van het fruit een jaar redden. De Voerstreek is bovendien heel toeristisch, dus zetten we ook in op hoevetoerisme.”

Hollands pleit voor openheid. “Boeren zijn collega’s, geen concurrenten. Ik boer niet alleen voor mezelf, maar voor de hele sector. Samenwerken is belangrijk. Daarnaast zet ik ook graag mijn deuren open voor bezoekers. We beschikken niet over grote reclamebudgetten, dus moeten we aan mensen laten zien wat bio is. Als ze tussen de koeien staan, is die boodschap heel overtuigend. Alle bioboeren zouden dat moeten doen.”

“Bioboeren moeten aan mensen laten zien wat bio inhoudt.”

KLEINE BOEREN BEPALEN IMAGO
Vanuit die insteek is Hollands ook overtuigd voorzitter van Biomilk.be, een coöperatie van zo’n 45 melkveehouders. “We verenigen kleinere en grotere boeren, die allemaal dezelfde prijs krijgen voor hun melk. Redelijk uniek, maar ik vind dat essentieel. Dankzij die solidariteit kan iedereen mee. De grote boeren helpen de kosten te drukken, de kleinere boeren bepalen het imago van onze sector. Bovendien doen we als boer binnen de coöperatie alles zelf. We willen dat niet uit handen geven, omdat zo vaak het vertrouwen ook verdwijnt. Er is trouwens altijd ruimte voor extra boeren.”

Iets minder dan de helft van de afzet van Biomilk gaat naar Delhaize. Dat is een erg goede samenwerking, zegt Luc. “Daarnaast leveren we ook aan kaasmakers. Die willen niet zo nodig de goedkoopste melk, kwaliteit is voor hen veel belangrijker. Tot slot hebben we ons eigen merk Bioterroir. Dat is voorlopig een klein project, maar het lijkt ons goed om zoiets achter de hand te houden.”

Hollands is een tevreden boer: “Ik heb een intensief, maar rijk leven. Ik ben blij dat mijn vrouw me daar vol in steunt. Bovendien werkt mijn zoon al 7 jaar mee op het bedrijf en is hij van plan om het bedrijf op termijn over te nemen. Hij wil ook biologisch blijven boeren. Dat maakt me trots.”

Meer weten?
www.greenvalley.be