Pa'Lais

Wie
Laurent Jadot
Wat
Vegan broodbeleg
Waar
Brussel
Bio sinds
2018

Laurent Jadot had geen ervaring in voeding of ondernemerschap toen hij in 2018 de wereld van de media achter zich liet. Maar een zoektocht naar veganistisch broodbeleg zorgde voor een carrièreswitch. Laurent: “Al heel mijn leven hecht ik veel belang aan ecologie en dierenwelzijn, maar de link met voeding heb ik lang niet gelegd. Toen ik die wel begon te zien, zette ik de stap naar vegetarisme en daarna veganisme.”

Het bestaande aanbod veganistische kazen vond hij niet goed genoeg. “Ik ben dan maar zelf beginnen experimenteren. Op basis van noten maakte ik alternatieven voor verschillende kazen zoals camembert en smeerkaas. Die vielen in de smaak bij vrienden. Zo is het plan voor Pa’lais stilaan gegroeid.”

Met de hulp van een foodlab verfijnde Laurent de receptuur van zijn producten. “Drie maanden lang hebben we geëxperimenteerd met samenstelling en fermentatie om de juiste smaak en structuur te krijgen. Het product moest ook zonder toevoegingen optimaal bewaren.”

GEEN ONNODIGE INGREDIËNTEN
Zijn broodbeleg bevat alleen maar ingrediënten die bijdragen aan de smaak en structuur. “We gebruiken geen onnodige vulingrediënten als kokosolie of aardappelzetmeel. De basis zijn cashewnoten, amandelnoten en water. Cashewnoten geven een vetstructuur, de amandelnoten zorgen voor smaak en voedingswaarde. Dat laten we fermenteren met een vegetarisch stremsel. Dat proces lijkt sterk op hoe ze kaas maken…”

Voor zijn ingrediënten kijkt Laurent naar het buitenland. “De cashewnoten komen uit Vietnam, maar ik koop ze aan in Nederland. Ik kies daarbij bewust voor fairtrade. De amandelen komen uit Spanje en ook die worden in goede werkomstandigheden geproduceerd. Andere ingrediënten zoals kruiden en komkommers koop ik wel zo lokaal mogelijk.”

Op dit moment is Laurent volop nieuwe recepten aan het ontwikkelen, zodat er binnenkort 6 smaken in de rekken liggen. Tijdens de opstart mikte hij op Brusselse winkels als Färm en Sequoia, maar nu is het doel om overal in België verkrijgbaar te zijn. “Ik ben via Biofresh snel naar andere biowinkels kunnen uitbreiden. Ook Bio-Planet heeft mijn producten in zijn gamma.”

“Ik mik op biowinkels omdat daar mijn klanten zitten. Enerzijds zijn dat de mensen die om ethische redenen minder of geen dierlijke producten willen eten. Voor hen is het vegan-aspect belangrijker dan bio. Anderzijds heb je klanten die om gezondheidsredenen ander broodbeleg willen, bijvoorbeeld omdat ze lactose-intolerant zijn. Die laatste is de grootste groep en die geven de voorkeur aan bio.”

GROEIPOTENTIEEL
Alleen de prijszetting is voor Laurent nog wat zoeken. “Voor een aantal klanten is prijs nog een drempel. Ik maak een artisanaal product met pure ingrediënten en een duurzame verpakking. Omdat ik daar geen toegevingen op wil doen, probeer ik de prijs te drukken door te werken met grotere volumes en een beperkte automatisering.”

De toekomst van Pa’lais ziet er rooskleurig uit. “Het bedrijf heeft zeker nog groeipotentieel. De grootste uitdaging is op dit moment dat ik alles alleen doe. Daarom ben ik aan het kijken waar er partnerschappen mogelijk zijn.”

Meer weten?
www.palais.be

Fotocredit: Saskia Vanderstichele voor Palais