Franse biomarkt groeit met 10 procent

4 mei 2021

De Franse biologische markt is de laatste jaren sterk gegroeid. Daardoor is Frankrijk na Duitsland de tweede grootste biologische markt in Europa.

Frankrijk is na Duitsland de tweede grootste biologische markt in Europa. Deze toppositie dankt Frankrijk vooral aan de sterke groei in de afgelopen jaren. Volgens voorlopige schattingen van het Agence Bio nam steeg de verkoop van biologische voeding ook in 2020 met 10% tot 12,451 miljard euro. Het marktaandeel van de biologische voedingsmarkt in Frankrijk liep op tot 6,7%.

De voorlopige cijfers werden door het Agence Bio voorgesteld tijdens de voorbije BioFach-beurs, op basis van de eerste 9 maanden van 2020. De groei van de Franse biomarkt met 10% in 2020 is minder dan de gemiddelde groei van 22% in de periode tussen 2015 en 2019. Deze vertraging van de groei wordt in belangrijke mate toegeschreven aan de Corona-crisis. In 2020 zijn er nauwelijks nieuwe bioconsumenten bijgekomen. 

In Frankrijk zijn er naar schatting 400 verpakkingsvrije winkels. Daarnaast bieden ongeveer 90% van de Franse gespecialiseerde biowinkels en 70% van de klassieke voedingswinkels ook onverpakte producten aan. Als gevolg van de Corona-epidemie werden de onverpakte producten, in belangrijke mate niet meer aangeboden in de winkels. Soms boden de winkeliers dan voorverpakte producten aan, of werden deze door het personeel verpakt. De verkoop van onverpakte groenten daalde aanzienlijk tijdens de crisis, wellicht door de vrees voor een gebrek aan hygiëne.

De belangrijkste redenen voor consumenten om voor biologisch te kiezen zijn gezondheid (59%), gevolgd door van kwaliteit en smaak (51%), milieu (45%), dierenwelzijn (34%) en nieuwe producten (34%). Belangrijke redenen om biologische producten niet te kopen zijn de prijs (80%), twijfel over de biologische kwaliteit (66%), gewoonte (29%), teelt uit de eigen tuin (25%), moeilijke beschikbaarheid (24%) en gebrek aan informatie (18%).