Van 'Zaam' naar 'Goed'

18 oktober 2021

De 'Zaam'-campagne van supermarktketen LIDL valt op. BioForum-voorzitter Alexander Claeys schreef naar aanleiding daarvan onderstaand opiniestuk. 

Lisa Develtere

‘ZAAM’: zo noemt supermarktketen Lidl in een nieuwe reclamecampagne zijn duurzaam geteelde, kwalitatief hoogstaande assortiment. Ze hebben ‘duur’ in het woord ‘duurzaam’ geschrapt, want – zo zeggen ze – kwaliteit hoeft niet duur te zijn. 

Vandaag liggen er steeds meer ‘zame’ producten bij Lidl in het winkelrek: ze verkopen een groot aantal verschillende bioproducten en één op vijf producten draagt een duurzaamheidslabel. Dat is op zich positief, maar hoe kan Lidl deze producten aanbieden zonder een hogere prijs aan te rekenen of zonder aan kwaliteit in te leveren?

De landbouwers zijn vaak de dupe van deze prijzenslag. Momenteel heerst er in alle landbouwsectoren een ongekende crisis waarbij de landbouwer zich afvraagt of hij nog kan overleven in deze zogenaamde ‘race tot the bottom’. Ook Colruyt geeft de indruk met zijn ‘laagste prijzen’-campagnes mee te werken aan de verdere verarming van onze landbouw, waar uiteindelijk zowel de boer als de consument de rekening van betalen.

"Hogere prijzen voor bio zijn een eerlijke weergave van wat duurzame voedselproductie kost."

Duurzame relaties in de voedselketen

Misschien denkt de consument wel te winnen: duurzaam voedsel voor weinig geld klinkt goed. Tot je de realiteit erachter in kaart brengt. Wie aan onze boeren vraagt om altijd maar goedkoper te produceren in de hoop mee te kunnen spelen op de wereldmarkt, eist dat ze ook inleveren op kwaliteit, milieu-impact en dierenwelzijn. Al deze elementen vragen immers de juiste aanpak en de nodige tijd, en dat brengt kosten met zich mee. 

Biologische landbouw toont dat het anders kan. Dat vraagt wel om een duurzame relatie tussen de verschillende schakels in de keten, van boer of verwerker tot verkoop. De hogere prijzen zijn niet bedoeld om de consument te jennen, ze zijn een eerlijke weergave van wat duurzame voedselproductie kost. Kwalitatief, lekker eten kan alleen bestaan als je de producent betaalt voor al zijn inspanningen. 

Retailers weten dat, maar toch willen ze in de concurrentiestrijd met elkaar altijd maar weer roepen dat ze de goedkoopste zijn. Zo benemen ze de landbouwer ook zijn speelveld om creatief te worden in zijn strijd tegen de klimaatverandering.

Daarom een suggestie aan Lidl en anderen: lanceer eens een campagne die 'Koop Goed' heet, en focus minder op het woord 'goedkoop'. En laat op die manier zien aan boeren dat je ze beschouwt als partners en dat je hun producten naar waarde vergoedt.

Alexander Claeys
Voorzitter BioForum