Persbericht: de mooiste boodschap (in juni) is bio

23 mei 2023

Hoewel de meerderheid van de Vlamingen aandacht geeft aan ethische normen bij hun aankopen, koopt het overgrote deel van de Vlamingen slechts sporadisch bio.1 op 4 geeft dan ook aan dat hij het niet duidelijk vindt wat de voordelen zijn van biologische voeding. Dat kan beter!

Met de campagne ‘de mooiste boodschap is bio’ wil BioForum de consument overtuigen van de voordelen van biologische producten en dat kleine veranderingen in hun dagelijkse boodschappen al een verschil kan maken.

Van 29 mei tot en met 24 juni 2023 gaat er extra aandacht naar biologische groenten en fruit met proeverijen, nudging acties in 20 Carrefour-winkels, zichtbaarheid in 220 biowinkels en een strategische onlinecampagne. Deze campagne heeft als doel consumenten te overtuigen van de meerwaarde van biologische producten en hen te laten ontdekken dat het kopen en koken met biologische producten eenvoudig, gezond en lekker is.

Biologisch winkelen heeft veel voordelen voor de consument. Door biologische producten te kopen, dragen ze makkelijk bij tot een gezonde vruchtbare bodem, meer dierenwelzijn en een beter klimaat. Daarnaast zitten biologische groenten en fruit boordevol gezonde vitaminen en mineralen. Ze worden met extra zorg voor de natuur verbouwd en zonder onnodige giftige pesticiden behandeld. En de pure, heerlijke smaken van bio, die spreken voor zichzelf.

Het belang van ‘De mooiste boodschap is bio’

BioForum voert sinds 2022 de promotiecampagne "De mooiste boodschap is bio" om consumenten te overtuigen van de meerwaarde van biologische producten en het vertrouwen in het biolabel te vergroten. Deze campagne is onderdeel van het driejarige EU-project Nudging Organic’ en sluit met zijn ambities aan bij de Europese ‘Green Deal’ en het Vlaams strategisch plan bio 2023-2027.

De huidige consumptiecijfers tonen ruimte voor verbetering. Hoewel de meerderheid van de Vlamingen wekelijks naar de winkel gaat, toont consumentenonderzoek van iVOX (2023)  aan dat, slechts 1 op de 3 een bioproduct in het winkelmandje legt. De principes achter een biologisch product zijn voor veel consumenten onduidelijk. Vlamingen hechten veel waarde  aan meer dierenwelzijn en milieuvriendelijkheid, maar slechts 1 op 3 erkent dat je met biologische aankopen deze ambities ondersteunt. Daarnaast kan ook de herkenbaarheid van het Europese biolabel beter: slechts 46% van de consumenten herkent het biolabel, terwijl 82% aangeeft wel aandacht te besteden aan ethische normen van hun aankopen.

Er is dus nog veel werk aan de winkel, en met ‘De mooiste boodschap is bio’ zet BioForum een stap in de juiste richting.

Nudging: een bewezen effectieve strategie

Tijdens de campagne wordt o.a. gebruik gemaakt van nudging, een visuele strategie om een verandering in het aankoopgedrag van de consument te stimuleren. Door middel van kleine ingrepen op de winkelvloer (schapkaartjes, vloerstickers, …) worden klanten herinnerd aan de voordelen van biologische voeding zonder de keuzevrijheid aan te tasten.

De resultaten van ‘De mooiste boodschap is bio’ in 2022 waren positief. In de geactiveerde winkels waar nudgingacties plaatsvonden, steeg de verkoop van biologische producten aanzienlijk ten opzichte van vergelijkbare winkels. In één actie werd een groei van 4,5% in de gemiddelde winkelmandgrootte voor biologische groenten waargenomen na de negende week. Bovendien vertegenwoordigde de verkoop van biologische producten na een activeringsperiode van negen weken in drie geactiveerde winkels 27% van de totale verkoop van verse producten, vergeleken met 12,5% in vergelijkbare winkels.

De mooiste online boodschap

Naast  ‘nudging’-acties in Carrefour, focust BioForum ook op een breder publiek via een strategische onlinecampagne. Om consumenten te inspireren en informeren, delen  influencers, zoals voedingsexpert Michael Sels (@michaelsels.be) en foodie Stefanie Baert (@foodloveblog) hun favoriete biologische recepten en persoonlijke ervaringen met bio tijdens deze periode. Ook biologische bedrijven doen mee en krijgen de kans recepten te delen met hun eigen bioproduct in de hoofdrol. Deze recepten en video’s zijn te vinden op sociale media via de hashtag #demooisteboodschapisbio.

De mooiste boodschap is bio

Doe mee!

BioForum roept consumenten, supermarkten en andere belanghebbenden op om betrokken te zijn bij de campagne ‘De mooiste boodschap is bio’. Samen kunnen we het bewustzijn biologische producten vergroten en zo streven naar een duurzame toekomst.