Alle projecten

Nudging Organic

Dit project focust op het stimuleren van de vraag naar biologische producten, maar ook op het verhogen van het vertrouwen in het Europese biologische label. Dit doen we aan de hand van de promotiecampagne 'De mooiste boodschap is bio'. Heb je interesse om als partner deel te nemen en mee te werken aan onze campagne? Lees hier hoe.

Afbeelding
DMBIB
Wat:

Publieke promotiecampagne om de vraag naar biologisch te stimuleren. De campagne is te zien in het onder de slogan ‘De mooiste boodschap is bio’ 

Looptijd:

februari 2022 - februari 2025

Financiering :

Europese Commissie - promotiebudget landbouwproducten

Partners:

BioForum, Bionext (NL), Pro Luomo (Finland), Organic Sweden (Zweden)

Campagnewebsite:

www.demooistebooschapisbio.be

Driejarige campagne

Op 23 september (EU Organic Day) trapte Bioforum de campagne 'De mooiste boodschap is bio' af. De campagne bestaat uit 2 delen: een promotie-campagne en nudging campagne. Met de promotiecampagne willen we het bewustzijn vergroten over de voordelen van biologisch voedsel en het vertrouwen van consumenten in het Europese biolabel verbeteren. Daarnaast organiseren we nudgingacties in supermarkten om te zien welke ingrepen in de winkel klanten kan overtuigen om bioproducten te kopen.

De Europese commissie heeft de ambitie van een biologisch areaal van 25% in 2030. Een enorme uitdaging in Vlaanderen, waar slechts 1,4% van het landbouwoppervlak biologisch bewerkt wordt. BioForum benadrukt het belang van evenwichtige groei van zowel vraag- als aanbodzijde. De campagne is daarom gericht op het stimuleren van de vraagzijde, zodat biologische boeren zekerder zijn van afzet in Vlaanderen.

De driejarige campagne, die gefinancierd wordt door de Europese commissie, wordt in vier landen tegelijkertijd uitgerold: Zweden, Finland, België en Nederland. Ze heeft als doel groei van het biologische marktaandeel en daardoor onrechtstreeks van het biologisch landbouwareaal. BioForum, de ketenorganisatie voor biologische landbouw en voeding, is initiatiefnemer van de campagne in Vlaanderen.

De mooiste boodschap is bio

Veel burgers hebben wel de intentie om vaker biologisch te kopen, maar in de winkel letten ze toch vooral op de prijs. Supermarkten zijn van groot belang voor de verkoop van biologische producten. Het afgelopen jaar waren de supermarkten in België goed voor 59% van de totale biologische omzet (GfK Belgium).

De winkelacties worden versterkt door een bewustwordingscampagne. De campagne kreeg de passende slogan  ‘De mooiste boodschap is bio. Hoe dichter we bij de winkelvloer komen, hoe sterker de associatie met ‘boodschappen doen’. Hoe verder weg, hoe meer we de nadruk leggen op de maatschappelijke boodschap. Door bio te kopen lever je daadwerkelijk een bijdrage aan een meer duurzame wereld.

Rondom het aankoopmoment tonen we dat het niet 100% bio (of niet) hoeft te zijn, maar dat ook kleine stapjes het verschil maken. De ene keer kies je voor een biologische in plaats van een gewone courgette, de andere keer kies je ervoor om al je zuivel bio te kopen. Hoe verder van het aankoopmoment, hoe meer informatie we over bio geven.

Het project is een mooie aanvulling op de nieuwe VLAM promotiecampagne ‘Bio, dat is sowieso goed gekozen’, die volledig zal verlopen via online kanalen, doordat de klemtoon ligt op nudging actie in de winkels. Deze campagne is mogelijk dankzij Europese cofinanciering.

Check zeker ook onze website 'De mooiste boodschap is bio' voor meer informatie of check onze Facebook of Instagram.

Doe mee!

Een campagne is maar succesvol als ze breed verspreid wordt. We ontwikkelenden een uitgebreid communicatiepakket voor de hele sector om te gebruiken. Dit pakket zit vol met kant-en-klaar campagnemateriaal om onmiddelijk in te zetten voor eigen communicatie.

Help ons om de mooiste boodschap uit te dragen naar een nog groter publiek!

De Europese commissie draagt voor 80% bij voor deze promotiecampagne in Vlaanderen (voor 3 jaar), de sector moet 20 % van de kosten zelf financieren. BioForum draagt daarvan de helft bij uit de eigen middelen, maar voor de overige 10% per jaar zoeken we nog sponsors.

Wil jij zorgen dat we de campagne nog verder kunnen verspreiden?