Bedrijf in beeld: BE O

31 maart 2021

In 2015 opende een eerste BE O-markt in Gent. Vandaag zijn er vijf winkels in Vlaanderen en Brussel. Henri Vercruysse vertelt hoe BE O bloeit als stadswinkel.

Afbeelding
Astrid Agemans

Wie? 
Henri Vercruysse
Wat? 
Biowinkel
Waar?
Verschillende steden
Bio sinds? 
2015 
 

Dit artikel verscheen eerder in Bio Actief 51

Het verhaal van BE O Antwerpen begint eigenlijk in Brussel, bij Biomarkt Les Tanneurs. Daar heeft zaakvoerder Philippe Pluquet een eigen visie op hoe bio tegen een betaalbare prijs tot bij de consumenten zou moeten geraken: focussen op basisproducten en op rechtstreekse samenwerking met producenten uit België en de rest van Europa. 

Henri Vercruysse gaat er aan de slag en zet deze visie vanaf 2015 door met een eerste BE O-markt in Gent. Uiteindelijk gaan Les Tanneurs en BE O samen onder één holding: Terrabeo BV. Vandaag zijn er vijf zogenaamde ‘biomarkten’: twee in Brussel, één in Gent, één in Antwerpen en één online. Henri: “BE O is vooral een stadsconcept. Klanten springen hier regelmatig binnen voor basisproducten en combineren dat met andere winkels. Buiten de stad ligt het moeilijker, dat zagen we in onze winkel in Nevele, die intussen gesloten is.”

Onze winkeliers kennen al onze producten ook echt. 

Henri Vercruysse

Kwaliteit boven vorm

Het assortiment bestaat in eerste instantie dus vooral uit groenten, fruit, brood, kaas, vlees. “We hebben daarnaast (non-)alcoholische dranken en noten, zaden, kruiden, … Tot slot is er een beperkt aanbod aan bereidingen zoals quiches, confituur, … Brood en patisserie komen trouwens van onze eigen warme bakker in Brussel.” In totaal zijn er zo’n 300 referenties, met voor elk product een infofiche. Henri: “Onze winkeliers kennen al onze producten ook echt.” 

Henri. “Bij onze groenten en fruit ligt de focus op kwaliteit, maar dat laten we niet van vorm afhangen. Bloemkolen die door de retail afgekeurd worden omdat ze te groot zijn, leggen we met plezier in onze rekken.”

Aankopen worden gebundeld in de aankoopcentrale in Brussel. “We hebben de logistiek naar onze winkels beter in handen. Alle groenten en fruit komen binnen via de aankoopcentrale, ook de producten die we importeren vanuit bv. Italië of Spanje.  Brusselse horecazaken mogen trouwens ook gebruik maken van de aankoopcentrale, op voorwaarde dat ze hun bestelling zelf komen afhalen. Het is niet onze bedoeling om als distributeur van start te gaan.”

Afbeelding
klant biowinkel
Astrid Agemans

Verbreden naar online

Intussen kijkt Henri naar de toekomst. “We willen nu verbreden en inzetten op e-commerce. Ook daar gaan we uit van onze sterkte: onze versmarkt en ons eigen distributiekanaal. We werken met een gedecentraliseerde webshop. Klanten die online iets bestellen worden beleverd vanuit hun eigen winkel. Wie in een straal van 5 kilometer van een winkel woont, kan zijn bestelling via de fiets ontvangen. Zelf afhalen kan ook.” 

Het aanbod dat BE O via de webwinkel zal aanbieden, gaat breder dan het aanbod in de winkel. “We evolueren naar een situatie waarbij de fysieke winkel de vitrine wordt van een breder online aanbod. Daardoor kunnen we in onze winkels focussen op een heel specifiek gamma. We kunnen zo winkels met een kleinere oppervlakte openen. Grote winkels zijn immers schaars en nog moeilijk te verantwoorden vandaag.”

Nog een voordeel van het online aanbod is volgens Henri de ruimte voor communicatie. “Via de webwinkel kunnen we klanten informeren over de herkomst van onze producten en de telers. We gaan voor een symbiose met het offline gebeuren. We maken ons sterk dat het een goede extra service is naar de bestaande klanten en wellicht ook enkele nieuwe.” 

Meer weten? 
www.beo-markt.be