Bedrijf in beeld: The Place To Bio

12 juli 2021

Wat doe je als je bio wil eten, maar er is geen biowinkel in de buurt? In het geval van The Place To Bio: zelf een biologische buurtwinkel beginnen. 

Afbeelding
Sophie Nuytten - The Place to Bio

Wie?
Céline Doumier & Muriel Candael
Wat? 
Biowinkel
Waar? 
Tervuren
Bio sinds?
2019
 

Dit artikel verscheen eerder in Bio Actief 52. 

Céline Doumier en Muriel Candael uit Tervuren kozen zelf al jaren voor biovoeding, maar moesten daarvoor elders terecht. In Tervuren zelf was namelijk geen enkele biowinkel meer. Stilaan begon het idee te groeien in Célines hoofd: waarom beginnen we zelf niet met een buurtwinkel. Met lokale bioproducten, bij voorkeur in bulk en rechtstreeks van de boer. Een eerste stap in die richting zette Celine met het aanbieden van receptmanden, waarbij alle ingrediënten voor een bepaalde maaltijd samen worden aangeboden. De winkel kwam daarna. Muriel zorgde voor ondersteuning. 

Céline: “We kwamen uit totaal verschillende sectoren, dus het was zoeken. We wilden onze winkel ook samen met andere klanten creëren en laten groeien. Zo deden we een bevraging in ons eigen netwerk in Tervuren. Dat zorgde voor heel wat positieve reacties.”

Rechtstreeks afnemen van een boer is minder vanzelfsprekend dan gedacht.

The Place To Bio

Klein assortiment

Daarna was het zoeken naar leveranciers. “We namen contact op met boeren en ontmoetten heel wat mensen. Maar rechtstreeks afnemen van de boer was minder vanzelfsprekend dan gedacht. We werken wel met een boer samen en met verschillende producenten, maar daarnaast komen onze producten ook van een lokale coöperatie en van andere verdelers. In totaal zitten we nu aan zo’n 40 leveranciers, van verschillende grootte.”

Dat is ook moeten groeien, geeft Muriel toe. “The Place To Bio startte met een klein assortiment. In het begin gaven een aantal producenten aan dat we hun producten alleen konden aanbieden als we ze zelf kwamen ophalen. Anders was het voor hen ondoenbaar. Dat was een hele puzzel, maar we deden het wel en doen het nu nog voor producten die we een kans willen geven. Zo groeien we samen met een aantal producenten.” Intussen zitten ze met een 700-tal referenties: vers en wat diepvries. Alle groenten en fruit zijn bio, van het overige assortiment is 95% bio. 

Afbeelding
winkelraam

Contact met klanten

Daarnaast kiezen ze voor bulk waar mogelijk. “Dat we meer dan 20 soorten koekjes in bulk aanbieden, komt vooral omdat we zelf erg van zoetigheden houden. (lacht) We streven naar een verpakkingsvrije winkel, en dat aanbod is ook enorm aan het evolueren.”

Voor Muriel en Céline staat groeien gelijk aan jezelf blijven bevragen en verbeteren. De focus ligt daarbij vooral op de communicatie naar klanten. Céline: “We vertellen hen graag waarom we bepaalde producten kiezen en informeren hen over de uitdagingen waar bio en landbouw mee te maken hebben.” Ze vinden dat contact met klanten ook het leukste aspect aan hun winkel. “We lachen veel samen of bieden een luisterend oor. Of we denken mee na over wat ze die avond kunnen eten. Daar kan een receptmand nog altijd bij helpen.”

Evenwicht

Winkelier zijn is voortdurend zoeken naar een evenwicht. In het aanbod, maar ook in de balans tussen werk en leven. Muriel: “De administratieve taken doen we elk van thuis uit, daarnaast is minstens één iemand van ons in de winkel. We krijgen ook nog hulp van studenten.”

En de toekomst? Het buurtgevoel vast blijven houden, zo blijkt. Céline: “Het is niet onze intentie om meerdere vestigingen te hebben. We houden het op onze buurtwinkel, waar onze klanten het goede contact waarderen.”